sunnuntai 19. tammikuuta 2014

PMMP - Auta mua

Artisti: PMMP
Kappale: Auta mua (2005)
Albumi: Kovemmat kädet
Mieleenjäävin lause: "Sä teet musta sairaan, sinisen ja harmaan."

Vaikka yleensä on haikeaa kun suosikkiartisti tai bändi laittaa pillit pussiin niin PMMP lopetti mielestäni oikeaan aikaan. Selvästi se luova energia joka lupaavasti kipinöi debyyttialbumilla ja liehahti liekkeihin kahdella seuraavalla alkoi vähentyä myöhemmillä albumeilla. Viimeiset albumit sisälsivät vähemmän meneviä rockralleja ja leikkisyyskin antoi yhä enemmän tilaa elämän kurjuuden vatvomiselle. Nyt voimme vain seurata mitä Paula ja Mira saavat aikaan erikseen sillä en usko että PMMP palaa yhteen ainakaan lähitulevaisuudessa jos koskaan. (En syö kuitenkaan hattuani jos niin käy.)

Auta mua ei ehkä ole Kovemmat kädet albumin parhaita raitoja mutta koska albumi on kauttaaltaan hyvätasoinen on kyse kuitenkin kelpo biisistä. Sävellys on vähemmän yllättäen Jori Sjöroosin ja sanoitus Paulan ja Miran yhteinen. Auta mua voisi hyvin olla suhteessa toisena naisena olevan tilitys tai ainakin niin sen itse tulkitsen. Sellainen suhde on usein lyhyt kuin perhosen lento johon asiaa sanoituksessa verrataankin. Yksi asia mikä erottaa minusta Kovemmat kädet ja Leskiäidin tyttäret albumit myöhemmistä on mielenkiintoisemmat sovitukset. Vaikka Auta mua ei olekaan  iloinen kappale on se silti juuri sovituksen puolelta riittävän kuulas ja mielenkiintoinen eikä pelkkää kauttaaltaan raskasta paatosta.

Kehuista huolimatta Auta mua ei ole tarttuvinta PMMP:tä sillä kertosäe ei kuulu yhtyeen mieleenpainuvimpiin. Voidaan jopa esittää kysymys onko kappaleessa kertosäettä ollenkaan lukuunottamatta "orjatar likainen.." -kohtaa. Mutta kaikki kappaleet eivät tarvitse voimakertsiä vaikka sellaiset ovatkin suotavia. Vuonna 2005 PMMP oli epävarma tulevaisuudestaan mutta näytönhaluinen ja se kuuluu koko Kovemmat kädet albumilla Auta mua mukaanlukien. Ehkä juuri se menestyksen tuoma tyytyväisyys on se väsyttävä myrkky joka heikentää luovuutta. Ei ole ollenkaan hassumpaa että PMMP oli luovimmillaan ollessaan huonoimmillaankin näin hyvä.

Arvosana: 6,0/10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti